vonkydonky

Alla inlägg under mars 2014

Av veronika wall - 16 mars 2014 15:13

Titta vad jag fick idag utav en go vän till mig o familjen som kom förbi på ett kaffe besök Han gav mig en jätte fin blomma o 1 liter whisky är han inte go så säg .

Av veronika wall - 16 mars 2014 10:48

Sitter här o funderar på att shit vad livet heltplötsligt kan bli komplicerat .Från att kunna hantera en vardag relativt normalt till att knappt kunna göra ett skit .Har gjort en planerad op i min fot då jag har halux valgus med en sneställd stortå.Nu snart två veckor efter op:n har jag fortfarande inte återhämtat mig utan sitter här nu med en fot som värker nåt fruktansvärt .Jag kan inte ens stödja på foten än .Men enligt läkaren ska man kunna gå på foten 4; e dagen efter op; n så han trodde att det var fel på mina smärtsignaler.Jag börjar bli lite smått orolig .Tänk om min op är en av dom 3% som går åt helvet .Min vadmuskel har börjat förtvina jag börjar tappa muskulaturen så smått i benet känns det som .Ska på mitt återbesök nu den 26:e mars tre veckor efter op:n o ta stiftet o stygnen får väl se vad läkaren säger om det hela då .Håll nu tummarna för fan att allt ser ok ut.Nu när man känner sig otillräklig pga foten har min deppritionssvacka börjat komma krypande igen .Ingenting känns kul just nu .jag kan inte vara uppe för länge o hoppa runt på kryckorna för då blir foten blodfylld o det gör fruktansvärt ont .måste ha den i högläge helst för att slippa den värsta smärtan , ja vad ska man säga .Att ha adhd o vara stillasittande är inte heller en bra kombo haha raslösheten har stigit fruktansvärt , det liksom kryper i hela kroppen .En bra träning för mig att kunna ta det lungt hmmm NOT Hatar verkligen detta .....ta det lungt har alldrig funnit hos mig , jag mår som bäst när jag håller igång.Nä nuska jag sluta gnälla o fortsätta ta det lungt i soffan min .

Av veronika wall - 16 mars 2014 08:24

Helt ärligt så skiter jag i om det regnar eller om det är sol .haha här kommer prognosen

Av veronika wall - 15 mars 2014 16:10

Min 10 åriga dotter har lärt sig hur man tvättar o snacka om att hon snart tvättat upp all tvätt hon har spungit hela dagen upp o ner från tvättstugan Hon har gjort det sååå fint ....Hon är super duktig Hon själv är jätte stolt pluss att hon tycker det e kul Skönt med lite hjälpreda i hemmet när man själv inte kan göra så mycket hehe.Lillfisen springer bara runt o busar medan den andra tösen är med en kompis .Sonen vet i kattsen vad han gör , han hänger väl med sina polare .Bar är för goa ....Själv har jag inte kunnat göra ett skit .Ätit har jag med hunnit då det blev tacos .Jag gud vilken stressig dag jag har sitta ligga äta skita pissa thats it hahaha nä nu ska jag fortsätta umgås med min underbara familj

Av veronika wall - 15 mars 2014 07:51

Vaknade sådär vid 6 tiden på morgonkvisten av att fanny var vaken o pigg som en lärka var hon , efter en stund kom även stora tösen ner .Vi tog med oss lillstumpan ut så mannen min kunde få lite sovmorgon.Jag börjar misstänka att stiftet i min fot trycker på en nerv i foten eftersom ibland domnar min fot av o smärtan är rätt så intensiv .Musklerna i benet har blivit lite försvagade o förtvinat lite ser helkontigt ut haha ett väldigt smalt ben medan det andra är i normal storlek .Jaja det går väl över till det normala sen hoppas jag när jag kan börja använda foten o benet igen hoppas jag .Blåsigt värre är det ute tradigt väder .Regnet smattrar mot fönsterbläcket ett jävla skitväder helt enkelt .Men men mig stör det inte då jag bara ligger med fotjäveln i högläge i antingen soffan eller sängen .Vi får väl se vad lördagen bjuder på annars ..Hej svejs

Av veronika wall - 14 mars 2014 19:14

För ett tag sedan planterade jag en sorts kinesisk fruk som kallas drak ögon o kolla här det har minsann börjat gro o växa hihi vilken grej alltså vi får väl se om jag lyckas hålla liv i dom .Lägger ut bild på frukten här o beviset på plantan .Har precis ätit middag o nu ligger jag i soffan igen med den sjukt onda foten i högläge , snart så ska vi hålla fredagsmys med ungarna .HA EN TREVLIG KVÄLL ALLIHOP ...

Kinesiska frukten drakögon

Plantan...

Av veronika wall - 14 mars 2014 13:10

Kronisk Borrelia är en accepterad diagnos i övriga Europa och delar av USA och behandlas framgångsrikt. Farorna med sjukdomen är verkliga. Invaliditet och död. Men det mörkas i Sverige. Liksom faktumet att den överförs från moder till foster via placenta och bröstmjölk och med största sannolikhet också är sexuellt överförbar. Vissa forskare menar att Borrelia är skyldig till vågen av autism och ADHD, andra menar att MS, ME och FIBROMYALGI egentligen är Borrelia. Dessutom är Borrelia överförbar via organ och blod och passerar den så kallade ?blod-hjärnbarriären? och jag har sett uppgifter(från laboratoriepersonal) på att 20% av alla Sveriges blodprodukter är borreliasmittat (men trots det så får man ge blod) men de tvingas att hålla tyst.

Vi måste se till att gemene man får mer kunskap om det som kan drabba dem.

10 000 drabbas av Borrelia grundsmittan varje år.

3-6 personer om dagen får den allvarliga neuroborreliosen, eller ännu värre ?Kronisk Borrelia?

PRIMÄR BORRELIA 1:A STADIET (den vanliga typen som alla känner till)

SEKUNDÄR BORRELIA 2:A STADIET (även kallad NeuroBorrelios)

TERTIÄR BORRELIA 3:E STADIET (även kallad Kronisk Borrelia)

I ONÖDAN.

För allas vår skull, så måste detta förändras. Det är vettig ekonomi och det är vettig vård och det är att bevisa existensen av människovärdet i vårt land.

Svenska medborgare måste få vård i sitt eget land och jämställas med andra patienter. De är inte inbillningssjuka.

Det behövs en ?win-win? situation.

Om bara någon tar chansen och greppar det.

Journalisterna vågar inte ofta öppna den Pandoras box som diagnosen KroniskBorrelia Stadie III är. Både i Sverige och USA. Läkare i USA blir mordhotade och de kan bli av med sina legitimationer om de behandlar patienter för Borrelia på annat sätt än de officiella riktlinjerna som betalats för av försäkringsbolagen och läkemedelsbolagen.

Och svenska politiker sitter fot för USA. Oavsett vad svensk forskning tidigare visat.

Symptomlistan för Borrelia med 77 punkter (20 är kravet för klinisk diagnos) varav maken hade 33 (på sjukhuset) och numera 45+ och jag själv har 54 symptom.

Dessutom vill jag lägga till några symtom som INTE finns med på Svenska listan, men ofta på amerikanska listor, eller som jag själv upplevt eller fått erfarenhet genom samtal med hundratals borreliapatienter ? sammankopplat med sk Congenital Lyme eller sexuellt överförd Borrelia ? med bla sk Restless legs. Det är vanligt att man får problem med kisseriet på olika sätt, liksom sexlivet och lusten. (För båda könen)

Detta uppdateras eftersom.

Dessutom: Problem att bli gravid, för tidig födsel och missfall, utomkvedshavandeskap och SIDS

Symptom på Borreliainfektion enligt listan:

Fästingbett (färre än 50% minns bettet, eller får/ser utslaget)

1. Utslag där fästing bitit dig
2. Positivt borreliatest, blodprov ? ELISA
3. Positivt borreliatest, CNS ? ELISA ryggmärgsvätska
(Observera att du kan ha negativa provsvar och ändå vara borreliainfekterad)
4. Utslag väsentligen cirkulärt som sprider sig utåt (eller generellt) (Observera att man INTE behöver ha ett synligt utslag för att vara borreliainfekterad)
5. Utslag på andra delar av kroppen
6. Svullnad/utslag, som försvinner och återkommer

Huvud, Ansikte, Hals

7. Oförklarligt håravfall
8. Huvudvärk, mild eller svårartad, anfall med konvulsioner (epilepsi)
9. Tryckkänsla i huvudet, (White Matter Lesions in Head MRI)
10. Ryckningar i ansiktet eller i andra muskelgrupper
11. Ansiktsförlamning (Bell?s Palsy)
12. Stickningar i näsa, tungspets, kinder eller ansiktsrodnad
13. Styv nacke eller smärtor i hals/nacke
14. Smärtor eller rörelseproblem, styvhet i käken
15. Tandproblem (oförklarliga)
16. Halsont, ständigt behov att harkla, mycket slem. Heshet, rinnande näsa (?)

Ögon/Syn

17. Dubbelsyn eller suddig syn
18. Ökat antal fläckar i synfältet
19. Ögonsmärtor, eller svullnad runt ögonen
20. Överkänslighet mot ljus
21. Blinkande ljusfenomen/vågighet i synfältets gränser/oförklarliga bilder sedda ur ögonvrån

Öron/Hörsel

22. Nedsatt hörselförmåga i ett eller bägge öron, ?lock i öronen?.
23. Surrande ljud i öronen
24. Smärta i öronen, uttalad ljudöverkänslighet
25. Ringande ljud i ett eller båda öronen

Matsmältningssystem

26. Diarré
27. Förstoppning (?)
28. Irriterad urinblåsa (svårt att starta/stoppa) eller Interstitial cystit
29. Orolig mage (illamående eller smärta) eller GERD (Gastro esophageal reflux-sjukdom)

Muskler & Skelett

30. Smärtor i ben eller leder eller svullnad, Karpaltunnelsyndrom
31. Styva leder, rygg, nacke, Tennisarmbåge
32. Muskelsmärtor eller kramper, (Fibromyalgi)

Respiratoriskt och Cirkulatoriskt System

33. Andfåddhet, oförmåga att ta ett djupt andetag, hosta
34. Bröstsmärtor eller ömhetskänsla i revben
35. Nattliga svettningar eller oförklarlig frossa
36. Hjärtklappning eller extraslag
37. Endokardit, Hjärtblock

Nervsystemet

38. Darrningar eller oförklarliga skakningar
39. Brännande eller stickande känslor i kroppen
40. Trötthet, Kroniskt trötthetssyndrom, Försvagade muskler, perifer neuropati eller partiell förlamning
41. Ökat tryck i huvudet
42. Nedsatt känsel, pirrande känsla eller stickningar
43. Nedsatt balans, yrsel, svårigheter att gå
44. Ökad känslighet för åksjuka/sjösjuka
45. Yrsel, lättare attacker av svimfärdighet

Psykisk hälsa

46. Humörsvängningar, lättirriterbarhet, manodepressivitet
47. Ovanlig/oförklarlig depression (?)
48. Försämrat lokalsinne (känsla av att ha gått vilse)
49. Känsla av att man håller på att tappa förståndet
50. Över-emotionella reaktioner, lätt att falla i gråt
51. Sover för mycket, eller svårigheter att somna
52. Svårt att somna, orolig sömn eller svårt att fortsätta sova
53. Narkolepsi, sömnapnéer
54. Panikattacker, starka oroskänslor  (?)

Mentala Förmågor

55. Minnesförluster (kort- eller långtidsminne)
56. Förvirring, svårigheter att tänka klart
57. Koncentrations- eller läs-svårigheter
58. Gå till fel ställen
59. Talsvårigheter (otydlighet eller långsamhet)
60. Stamningar
61. Förlorad förmåga att utföra enkla uppgifter

Reproduktion och Sexualitet

62. Förlorad sexdrift
63. Sexuella dysfunktioner
64. Oförklarliga menssmärtor, oregelbunden mens
65. Oförklarliga smärtor i, eller vätska från brösten
66. Smärtor i testiklar eller i bäckenregionen

Generellt Välbefinnande

67. Oförklarlig ökning eller minskning av kroppsvikt (?)
68. Extrem trötthet
69. Svullna körtlar/lymfknutor
70. Oförklarlig feber (hög eller låg temperatur)
71. Kontinuerliga infektioner (bihålor, njurar, ögon, etc.)
72. Symptom som verkar förändras, komma och gå
73. Smärta som flyttar mellan olika kroppsdelar
74. Tidigt i sjukdomen, genomgått en influensalik sjukdom ?som aldrig riktigt gick över?.
75. Låg kroppstemperatur
76. Allergier, överkänslighet mot kemikalier
77. Ökad känslighet för sprit och förvärrad bakfylla

*

Av veronika wall - 14 mars 2014 12:16

Fredag idag , ännu en vecka har passerat oss .När jag arbetade så såg jag alltid fram emot fredagarna men nu när man är sjukskriven så känns det helt meningslöst med fredagar .Dagarna hemma är jätte långa o tradiga , jag kan liksom inte göra så mycket eftersom jag inte kan gå på foten .Ligger mest i soffan o kollar på olika såpor o serier på tv:n skit tradigt .Har precis ätit lunch som bestod av tonfisksallad (dagens höjdpunk) haha ...Väntar bara på att klocksn ska gå fortare så min underbara familj kommer hem .Jag känner mig så himla ensam om dagarna ...Tradigt Passar även på att önska slla kära läsare en trevlig helg .

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Veronika

Bildarkiv

video

RSS

Bilder

Bilder  


Ovido - Quiz & Flashcards